Goede nachtrust


Slapen… Ik houd van slapen! Een goede nachtrust is belangrijk. Wanneer je wat minder goed kunt slapen, merk je pas hoe belangrijk dit is. Door een vast ritueel van het naar bed gaan te maken, kun je de kwaliteit van slapen verbeteren.


woman holding a book, next to a coffee mug

Je slaapkamer is de uitgelezen plek om tot rust te komen, offline te zijn en even tijd voor jezelf te nemen. Goede slaapgewoonten zijn aan te leren. Elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaan en je wekker steeds op hetzelfde uur zetten, zorgt voor regelmaat en dat helpt bij goed slapen.


Veel handelingen doe je meestal al volgens een bepaalde volgorde, zoals: voordeur op slot, lichten uit doen, make up verwijderen, tanden poetsen, etc. Deze handelingen maken al deel uit van je bedtijdritueel en helpen je lichaam alvast af te stemmen op je slaapperiode.


Slaapklaar maken

Door ook je slaapkamer iedere avond slaapklaar te maken, versterk je dit ritueel en geeft je kamer je direct een gevoel van rust en ontspanning. Om dit te bereiken kun je bijvoorbeeld denken aan het openzetten van je raam om te zorgen voor frisse lucht, het verspreiden van een subtiele geur door een aromadispenser te gebruiken of bed & bodymist of je favoriete parfum op je bedtextiel te sprayen, zachte verlichting aan te doen, een kop thee klaar te zetten.

Slapen is reizen naar de wereld van de dromen

Intentie

Je slaapkamer is bedoeld om te slapen, dus wil je ook met die intentie je slaapkamer in. Laat je takenlijst, stress of prikkels achter in de woonkamer. Zorg dat je slaapkamer is schoon en opgeruimd is. Gebruik, bij voorkeur, geen tv of laptop en liever ook geen smartphone in je slaapkamer. Voorkom dat deze apparaten je afleiden. Gebruik je smartphone als wekker? Zet deze dan in de ‘nachtmodus’. Kortom, zorg voor rust, zowel in je hoofd als in je slaapkamer.

Inrichting

Vanzelfsprekend is een goed bed en hoofdkussen onmisbaar. Zorg daarnaast dat je kamer een rustgevende omgeving is door de inrichting eenvoudig te houden, zachte materialen en neutrale kleuren te gebruiken. Zorg ook dat je diverse type verlichting hebt om aan te passen bij het moment. En een plant op je kamer staat niet alleen mooi, maar helpt ook om de luchtkwaliteit te verbeteren.


In bed

Er zijn verschillende mogelijkheden om te ontspannen wanneer je in bed ligt. Lees een boek, mediteer, doe een ademhalingsoefening of luister naar slaapmuziek om beter in slaap te vallen. Een goede vrijpartij is natuurlijk altijd aan te bevelen.

Droom zacht, slaap lekker, welterusten...”