Hoe blijf je nieuwsgierig?

Onderzoek wijst uit dat het nieuwsgierig zijn en blijven essentieel is voor ons welzijn. Het toont aan dat nieuwsgierigheid angst vermindert, maar de plasticiteit van de hersenen (het vermogen van de hersenen om zich te herstellen en herstructureren), sociale verbinding, empathie en tevredenheid met het leven verhoogt. Bovendien worden onze leer- en geheugenfuncties gestimuleerd door nieuwe activiteiten.



Als kind zaten we vol vragen. Waarom hebben vogels veren? Wat is verliefd zijn? Waar komen baby's vandaan? Naarmate we opgroeien, ebt die bereidheid om vragen te stellen langzaam weg. Kinderen gaan minder vragen stellen wanneer zij naar school gaan en ouder worden. En als volwassenen kunnen onze verantwoordelijkheden de nodige energie, interesse en tijd wegnemen om onbeantwoorde vragen na te jagen.


De vraag is dus: ‘hoe kunnen we onze nieuwsgierigheid activeren?


Lees, doe of denk eens wat anders

Ga naar de bibliotheek en kies een willekeurig boek uit. Bekijk het boek, maakt het je nieuwsgierig? Of loop door een straat in de buurt of in de stad die je nog nooit hebt bezocht en bekijk de huizen, stel je hun geschiedenis voor en de mensen die daar zouden kunnen wonen. Of leer een nieuwe taal.


Doe zoals Da Vinci

De Renaissance-geleerde, schilder, beeldhouwer, ingenieur, wetenschapper en anatoom Leonardo da Vinci ging naar verluidt nooit van huis zonder zijn notitieboekje om vragen op te schrijven die bij hem opkwamen terwijl hij onderweg was. In plaats van deze vragen te negeren, noteerde hij deze om later te kunnen opzoeken. Waarom leg je je nieuwsgierige gedachten niet vast en onderzoek ze wanneer je even tijd hebt? Misschien leidt dit je tot nieuwe onderwerpen, ontdekkingen en interesses.

Er is iets prettigs aan niet-weten met het vooruitzicht op wel-weten

Stel meer vragen

Grote vragen, kleine vragen, zelfs vragen die misschien dwaas lijken. Stel vragen aan collega's, vrienden en familie, want het is een van de meest dynamische en opwindende manieren om dingen te weten te komen. Mensen delen graag wat ze weten. En nog beter, ze bieden waarschijnlijk ook persoonlijke ervaringen, inzicht en passie, waardoor je begrip op onverwachte manieren wordt verbreed.


Leer actief luisteren

In plaats direct te reageren op wat iemand zegt, luister naar iemands kijk of ervaring. Je voelt je misschien boos of geschokt, maar probeer open minded te zijn. Hoe meer je luistert, hoe meer je nieuwsgierigheid kan groeien en daarmee de kans op nieuw begrip en empathie. Het zal je misschien verbazen dat je eigen mening verandert, simpelweg door je nieuwsgierigheid de vrije loop te laten en een andere kant van de situatie te zien. Je relatie met anderen zal waarschijnlijk ook verbeteren, waardoor je je veel meer verbonden voelt.


Vragen aan jezelf…

Stel jezelf vragen. Waarom voel ik me ongemakkelijk als ik over een herinnering praat? waar komt mijn sombere stemming vandaan? Zelfreflectie op een nieuwsgierige, niet-emotionele manier is heel nuttig om begrip te krijgen voor je eigen angsten, stemmingen en motivaties. Door vragen te stellen op een niet-oordelende manier, zoals je dat zouden kunnen doen aan een vriendin in nood, kun je ontdekken hoe je echt denkt en voelt over dingen. Neem vijf minuten per dag om meer te ontdekken over wie je werkelijk bent. Het is een goede eerste stap naar betere emoties en geestelijke gezondheid.